Onderwijsadviseur en teamcoach

(Ver)dwalen

Laat elke leerling verdwalen, verwonderen en groeien

Naar buiten gaan. Wandelschoenen aan, de natuur in. Gewoon een pad inslaan en her en der een keer afslaan. De omgeving, zien, horen, ruiken en voelen. Heerlijk vind ik dat. En mijn brein helpt mij daarbij geweldig. Mijn geheugen legt eerdere wandelingen namelijk zeer onnauwkeurig vast. Een zege, want ik kan daardoor hetzelfde rondje gerust een aantal keer wandelen en steeds weer verrast zijn en genieten van waar ik ben. Zonder enig richtingsgevoel verdwaal ik daarom regelmatig. Tot mijn grote geluk.

verdwalen1

Verwondering en groei

Dat gevoel van verdwalen heb ik af en toe ook in mijn professionele leven. Soms kom ik daardoor op geweldige paden, maar af en toe wandel ik ook een doodlopende weg in. Zo voelde het de laatste tijd en daarom heb ik gekozen om op zoek te gaan naar een nieuw avontuur.
Dat mijn nieuwe werk met onderwijs te maken moet hebben, staat vast. Ik ben, na een baan als redacteur, het onderwijs ingegaan, omdat ik ertoe wilde doen. Ik wilde leerlingen helpen in het leren. Hen zaken uitleggen en enthousiasmeren. Mijn kijk op leren en het onderwijs is de afgelopen jaren aangescherpt en veranderd. Ik ben van mening dat leerlingen niet alleen kennis moeten vergaren op school, maar zichzelf ook dienen te leren kennen als lerend wezen. In gepersonaliseerd leren zie ik veel mogelijkheden om leerlingen bewust te maken van alles wat ze al kennen en kunnen, maar ook van dat waar ze in willen en kunnen groeien. Geen leerling is hetzelfde. Ik gun elke leerling om te verdwalen, zich te verwonderen en te groeien.

Dwaaltocht

Ik geniet van mijn zoektocht naar een andere invulling van mijn werkende leven. In mijn dwaaltocht spreek ik met veel professionals in het onderwijs. Daarnaast lees ik veel en praat ik met ondernemende mensen in mijn omgeving die ervoor hebben gekozen op een eigen wijze invulling te geven aan hun werk.
Die dwaaltocht is verrijkend, dus ik ben van plan om volop om me heen te blijven kijken. En misschien hoef ik helemaal niet te kiezen. Wellicht is die dwaaltocht de manier van werken die past bij mijn kennis, competenties en interesse. Ik blijf nog even dwalen…

Interesse om eens van gedachten te wisselen over het onderwijs, gepersonaliseerd leren, formatief evalueren, verandertrajecten? Ik hoor het graag. 

Ik wil in gesprek!